1 februari 2013 Bijeenkomst historische wandeling

By 16 januari 2013 Nieuws

wandelingNadat vorig jaar veel wijkbewoners interesse hadden in bezoek aan het Regionaal Archief Alkmaar, hebben een aantal mensen gekeken hoe we deze interesse in de geschiedenis van de wijk verder kunnen vorm geven. Het idee is om een historische wandeling te maken door onze wijk! Deze wandeling kunnen we dan gaan beschrijven en bijvoorbeeld uitdelen aan nieuwe bewoners van de wijk of de kinderen van de scholen in onze wijk. Of aan geïnteresseerden verkopen.
Wat is er nu historisch te melden over onze jaren ’70 wijk? Dat valt reuze mee! Om inspiratie op te doen heeft een groep van maar liefst 20 wijkbewoners en twee honden op zondag 15 januari een wandeling gemaakt van één uur. Er kwamen allerlei verhalen naar boven over gebeurtenissen die jaren geleden hebben plaatsgevonden. Sommige mensen wisten dingen te vertellen over wat er in onze wijk had plaatsgevonden in de tijd van de Spanjaarden, Napoleon en de tweede wereldoorlog! Er hebben vele molens en eeuwenoude boerderijen in de Bergermeer gestaan! Verschillende beroemdheden zijn opgegroeid in de Bergermeer. En ook leuke anekdotes zoals de koe die ontsnapt was uit het slachthuis en terechtkwam in de gymzaal van de school! Het was een erg leuke wandeling waarbij veel verteld en gelachen is! In elk geval zes mensen hebben zich opgegeven om een bepaalde interesse verder uit te diepen. Hierbij moet u denken aan zaken als hoe de wegen hebben gelopen in de Bergermeer, de geschiedenis van de molens, welke boerderijen hebben hier gestaan, hoe zat het met die koe in de gymzaal en andere anekdotes. Dit gaan we doen door onder begeleiding van Lineke van Eck naar het Regionaal Archief Alkmaar te gaan. Ieder gaat op basis van zijn interesse dan een onderwerp verder uitzoeken. Als er voldoende informatie is verzameld dan wordt dit beschreven en opgenomen in het boekje met de historische wandeling. De bedoeling is om volgend jaar bij de volgende nieuwjaarsreceptie deze historische wandeling te lopen maar dan met het boekje in de hand! Als u interesse heeft om een bijdrage te leveren dan kunt u zich aanmelden bij JanKamp@hotmail.com.

De eerste bijeenkomst in het archief is gepland op 1 februari om 10.00 uur. Lineke van Eck zal daarbij aanwezig zijn.

wandeling 2 wandeling 3